5 Gratis sundhedsfaglige råd til dig, der er i risiko for faldulykker & hovedtraumer

0 kommentarer

Rigtig mange mennesker i alle aldersgrupper er i daglig risiko for fald og hovedtraumer.

- Det kan skabe en masse unødvendig angst, farlige faldskader og nedsat livskvalitet.

I dette blog-opslag vil jeg gerne give dig nogle gratis tips til, hvordan du bedst muligt forebygger faldulykker.

Årsagen til de hyppige fald, kan skyldes mange forskellige årsager, bl.a. alderdom, svimmelhed, akut blodtryksfald, epilepsi, muskelsvind, Autisme, Parkinson og andre neurologiske sygdomme. Er man derudover også i behandling med blodfortyndende medicin, så risikerer man i endnu højere grad, hjerneblødning og massive skader, hvis man falder og slår sig.

Når man én gang har oplevet et voldsomt fald, gør det noget ved rigtig mange mennesker, især hvis vi også slår vores hoved.

En stor del, især ældre, vælger af sikkerheds hensyn oftere at blive hjemme, og bliver derfor hurtigt ensomme og isolerede. Andre vælger at blive hjemme af andre hensyn, som f.eks. at de normale beskyttelseshjelme på markedet er meget store, synlige og skæmmende. 
Som sygeplejerske har jeg erfaret, at mange unge, voksne føler sig stigmatiseret, hvis de skal færdes rundt i samfundet med traditionelle beskyttelseshjelme. Dette kan få alvorlige personlige og sociale konsekvenser for det enkelte menneske.

FAKTA OG GRATIS GUIDE - Reducer risikoen for fald

FAKTA:

National Council on Aging (NCOA) oplyser, at 1 ud af hver 4 amerikanske voksne i alderen 65+ falder hvert år, hvert 11. sekund behandles en ældre voksen på et skadestue og hvert 19 minut dør en ældre voksen af ​​et fald.
Fald resulterer årligt i mere end 2,8 millioner skader på skadestuer, herunder 27.000 dødsfald.

Sundhedsmæssige forhold, der i vid udstrækning påvirker ældre, så som Parkinsons sygdom, demens, plus svagere led & nedsat muskeltonus på grund af aldring, kan føre til uforudsete fald.

Uanset årsagen til faldet er det vigtigt at have fokus på forebyggelsesstrategier, før der opstår farlige faldulykker.

Forebyggelsesstrategier til at reducere chancerne for et fald

Hold dig fysisk aktiv, også selv om det kun er af kort tid af gangen. rytmisk gymnastik, stolegymnastisk, yoga, gåture med god udendørs rollator eller evt en pedaltræner (også kaldet "sofa-cykel"), hvis du ikke har mulighed for at komme udendørs.

 Se vores store udvalg af træningsudstyr til et aktivt liv. Klik her!

Brug praktisk og skridsikkert fodtøj

Vigtigheden af ordentligt fodtøj bliver tit overset, når man forsøger at fokusere på  fald-forebyggelse. Et par gode sko kan ikke desto mindre hjælpe personen med at undgå at snuble og glide, hvilket hurtigt kan ske i løse tøfler og sandaler osv. Et andet forslag er at købe et par gode antiskrid strømper, yogastrømper eller gode hjemmesko til indendørs brug, så du altid står godt og sikkert fast.

 Se vores store udvalg af skridsikre strømper og indendørs fodtøj. Klik her!

Fjern farlige elementer i din bolig - fokus på indretning

For de mennesker, der er i stor risiko for fald, kan det være nødvendigt at ændre på selve indretningen af personens hjem for at gøre det mindre farligt.

Fjernelse af store sofaborde, kasser, skraldespande, samt sikre at elektriske ledninger ikke ligger løst, så man kan snuble i dem.
Det er vigtig at alt køkkenudstyr og -redskaber er ergonomisk og sikkert, samt at det placeres inden for rækkevidde, så det er let tilgængeligt i den rette højde.

Se vores store udvalg af ergonomisk køkkenudstyr. Klik her!

Sørg for, at løse tæpper, gulvtæpper eller gulvbrædder ikke ligger løst eller ligger over almindeligt niveau, samt at dørkarme, dørtrin og trapper er sikret. Hertil kan man få diverse smarte dørskinner, gummiramper og dørtrinsløsninger.

Se vores store udvalg af dørtrinsløsninger. Klik her!

Til badeværelset kan du tilføje skridsikre måtter, forhøjede toiletsæder med foldbare armlæn, badestole og skridsikre siddepuder i gele.

Se vores store udvalg af hjælpemidler til badeværelset. Klik her!

Sørg for god belysning -undgå mørke rum

Mange mennesker vågner enten tidligt om morgenen og andre står op flere gange om natten for at gå på toilet. I disse situationer kan det hurtigt blive farligt, da vores syn og andre sanser ikke altid fungerer optimalt, og når der så oven i købet er mørkt, eller der er dårlig belysning, så øger det risikoen for fald.

Et par gode forebyggende foranstaltninger kan f.eks være at installere gode LED-lamper med sensor, som stærk loftbelysning i de centrale rum, gange og badeværelser. Sørg for at have opladede lommelygter liggende i en skuffe nær senge til nødtilfælde.

Forebyg alvorlige hovedskader - brug hovedbeskyttelse

Som sygeplejerske vil jeg anbefale dig at få anskaffet dig en god stok eller letvægtsrollator i en god kvalitet, da disse hjælpemidler kan give dig en bedre støtte og forebygge en del faldulykker. Især og god rollator kan være særdeles brugbar, hvis den har et god sæde, man kan hvile sig på.

Se vores store udvalg af letvægts rollatorer. Klik her!

For de mennesker, der ofte oplever fald, har epilepsi, Parkinson, er i blodfortyndende behandling eller bor alene, kan hovedbeskyttelse være en rigtig god ide. Det kan skabe en større følelse og oplevelse af tryghed - både hos den enkelte samt hos resten af familien. Især hvis man ikke har mulighed for at være i nærheden i forbindelse med fald.

Smart og diskret hovedbeskyttelse -RIBCAP

RIBCAP er en serie af diskrete, moderigtige og beskyttende bløde hjelm-hatte, der tilbyder en komfortabel og optimal beskyttelse af hele dit hoved.

Se vores mange forskellige RIBCAP - modeller. Klik her!

De er unikt & diskret designet, er luftige, åndbare og ligner en almindelig hat/kasket. De er bløde og former sig efter dit hoved, og de absorberer omgående de vibrationer og stød, der vil opstå i din hjerne, hvis du falder og slår dit hoved.

___________ o ___________

 

Alle disse mange ovenstående råd er generelle anbefalinger. Vi er alle helt unikke, og derfor er det altid en individuel sag, hvordan vi bedst muligt fald-sikrer os selv samt vores bolig.

Har du brug for sundhedsfaglig rådgivning?

Som sygeplejerske hos Seniorpleje, kan jeg både rådgive dig i forhold til din nuværende situation, samt hvilke hjælpemidler, der kunne være aktuelle for netop dig.

-Ønsker du hjælp og rådgivning omkring faldforebyggelse, kan du kontakte os på kontakt@seniorpleje.dk eller hos vores kundeservice på 40563841.

 

De bedste tanker fra

Ditte Alici,

Sygeplejerske & indehaver af

Seniorpleje ApS

 

 

 

Skriv en kommentar

Alle blogkommentarer kontrolleres inden publicering
[time], fra [location]
Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, vurdere brugen af de hjemmesidens forskellige funktioner og til markedsføring af vores produkter og services. Ved at klikke ok accepterer du websitets brug af cookies.
Tak, du er nu tilmeldt!