Skoliose - Smertefuld, invaliderende & kronisk fejlstilling af rygsøjlen.

0 kommentarer

Hvad er Skoliose?

Skoliose er en rygsygdom (skæv rygsøjle), der medfører at rygsøjlen vokser i enten en C- eller S-form. Skoliose er en misforstået sygdom, hvor der blandt en stor del af sundhedspersonalet er en tankegang om, at det udelukkende er et kosmetisk problem. Det er ikke nødvendigvis sandheden. De fleste med mild skoliose vil heldigvis have få gener, men en del med moderat og svær skoliose vil opleve rygsmerter og det kan endda udvikle sig i en grad at det medfører vejrtrækningsbesvær og føleforstyrrelser.

 


 
Skoliose behandles generelt i form af træning, korsetbehandling eller stivgørende operation. Derudover er der dog en masse mindre ting, som man selv kan gøre for at minimere gener og lære at acceptere skoliose.

Der kan være forskellige årsager til, at nogle får Skoliose. Der er til dels en arvelig faktor, men det skyldes primært 2 faktorer! Nemlig de to hovedtyper af skoliose; strukturel og ikke-strukturel.

Strukturel skoliose kan have forskellige årsager. Denne type kan skyldes medfødte misdannelser, skader og sygdomme i bindevæv, muskel- eller nervesystemet, som fx. Cerebral parese og Ehlers-Danlos Syndrom.
I cirka 80 % af tilfældene finder man dog ingen bestemt årsag, og man kalder det derfor for Idiopatisk Skoliose. Nogle mennesker med idiopatisk skoliose har nære slægtninge som også har denne form for Skoliose. Forskerne mistænker, at arvelige faktorer er de vigtigste for, om et barn vil udvikle skoliose.

Ved ikke-strukturel (funktionel) skoliose er selve rygsøjlen normal. Skævhederne skyldes andre forhold, for eksempel uens længde af benene. Tilstanden volder sjældent særlige problemer.

Mange mennesker, der lider af skoliose, har ikke kun smerter at kæmpe med. De bliver også ofte påvirket socialt og mentalt, da de ikke altid har mulighed for at deltage i aktiviteter og sport, samt kan have en tendens til at isolere sig, da især unge føler, de ser “forkerte ud”. 

På trods af, at dette er en velkendt sygdom, er der stadig mange tabu i forbindelse med denne sygdom.

Derfor har vi i Seniorpleje valgt at give jer et indblik i et ungt menneskes hverdag, så det er lettere at forholde sig til, hvilke kampe og udfordringer, man kan kæmpe med.

Vi vil her nedenunder gerne præsentere en patientfortælling:

 

Livet med Skoliose - En patientfortælling af Mathilde 22 år

Fakta omkring Mathilde:

22 år, sygeplejestuderende og blogger, frivilligt arbejde i foreningen ABMS ung KBH (Anonyme Borgere Med Smerter), har haft diagnosen Skoliose siden 2012, og har gennemgået 3 rygoperationer.

 

Lægerne formoder at min Skoliose skyldes en anden kronisk lidelse, kaldet Ehlers-Danlos Syndromet. Dette syndrom er en smertefuld lidelse, der rammer hud, bindevæv og indre organer, og som i mit tilfælde har deformeret min rygsøjle i svær grad. 

Min hverdag har været præget af smerter, og jeg har som et ungt menneske haft udfordringer, som de fleste unge ikke kender til.

Her er 4 ting, som jeg har erfaret er en stor hjælp og med til at skabe en mening i min hverdag med skoliose:

1. Lær din krop at kende
2. Spørg om hjælp
3. Træning
4. Find hjælpemidler i god kvalitet

1. Lær din krop at kende
Når man får en diagnose såsom skoliose, så kan man godt blive bange for at gøre noget værre. Det oplevede jeg i hvert fald. Og derfor er det vigtigt at man prøver sig frem. Skoliose medfører som udgangspunkt ikke nogen begrænsninger, hvorfor det er ekstremt vigtigt at man lærer sin egen krop at kende. For nogen vil kunne klare alt uden smerter - andre vil være ekstremt generelt. Så kast dig ud i det, mærk efter og tag erfaringerne med dig, så du ved hvad din krop kan og ikke kan.

2. Spørg om hjælp
Mange med skoliose oplever at de skal kæmpe mere end raske for at kunne lave de samme ting. Derfor er det vigtigt at man øver sig i at spørge om hjælp! Måske din kollega vil bære den tunge kasse, så du kan skåne ryggen? Måske din søster vil hjælpe med at svinge støvsugeren, når hun alligevel er på besøg, så du slipper? De fleste vil hjertens gerne hjælpe, men det kræver du råber op og siger, når noget er svært eller forværrer dine smerter.

3. Træning
Træning er et af de vigtigste elementer i behandlingen af skoliose. Og det er det bedste værktøj mod at mindske smerter! Hvis man har skoliose, hvor cobb-vinklen er over 30 grader, så har man ret til vederlagsfri fysioterapi. Det betyder man kan få fysioterapi gratis med henvisning fra lægen. Og ellers, så handler det egentlig blot om at bevæge sig og finde det, der fungerer for en. Mange har god effekt af især let styrketræning!



4. Find hjælpemidler i god kvalitet
Der findes mange hjælpemidler til utallige problematikker! Det kan være i form af SPS-støtte på en uddannelse, hvor man får sine bøger online, så man slipper for at slæbe eller i form af en bevilling fra kommunen til at få et hæve-sænkebord på arbejdspladsen. Men hjælpemidler kan også være små ting i hverdagen, der kan gøre en forskel. Jeg kan f.eks. anbefale følgende produkter herinde fra Seniorpleje, som alle er nogen, der har gjort en forskel i min hverdag med skoliose!

 

Mine top-3 hjælpemidler fra Seniorpleje


Trykaflastende siddepude
En god trykaflastende siddepude er fuldkommen uundværligt, når det kommer til skoliose. En siddepude kan være med til at aflaste ryggen og derved mindske stivhed, tryk og muskelsmerter. De har både gelepuder, drejepuder, halebenspuder, honningpuder, samt unikke kørestolspuder. Min siddepude med kølende gele er uundværlig i min hverdag!

Du kan læse mere om Seniorplejes halebenspuder & siddepuder ved at trykke her!



Ergonomisk hovedpude
En ergonomisk hovedpude kan være et vigtigt skridt i at mindske sine smerter fra skoliose. En god hovedpude kan altså være med til aktivt at forebygge og mindske de gener, der kan opstå når man sover - f.eks. muskelsmerter, som er et problem langt de fleste med skoliose har. Min favorit er Elviros hovedpuden.

Du kan læse mere om Seniorplejes hovedpuder ved at klikke her!


Knæpude
En knæpude er en pude, der er mellem ens knæ, når man sover på siden. Dette er et godt hjælpemiddel, da en knæpude er med til at skåne ens rygsøjle og hofter, da ens ben placeres i en mere skånsom position. Denne er med kølende gele, der giver en bedre og mere komfortabel nattesøvn.

Du kan læse mere om Seniorplejes knæpude ved at klikke her!


 

- Der er mange ting man skal forholde sig til i livet med en diagnose. Jeg håber at disse tips kan sætte lidt tanker i gang og give inspiration til, hvor man kan starte, når man gerne vil finde en måde at få skabt sig en meningsfuld hverdag og livskvalitet med skoliose som følgesvend.

Knus
Mathilde 

____________________

- Har du brug for personlig vejledning i forhold til at finde de rigtige hjælpemidler, så står vi altid klar til at rådgive dig. Diskretion er en selvfølge!

 

De bedste tanker fra Ditte & Seniorpleje-teamet.

 

Ditte Okkels Alici,

Sygeplejerske & ejer

ditte@seniorpleje.dk

www.seniorpleje.dk

Mobil: 40563841

Skriv en kommentar

Alle blogkommentarer kontrolleres inden publicering
[time], fra [location]
Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, vurdere brugen af de hjemmesidens forskellige funktioner og til markedsføring af vores produkter og services. Ved at klikke ok accepterer du websitets brug af cookies.
Tak, du er nu tilmeldt!