GUIDE: Sådan går du korrekt med din rollator

0 kommentarer

 I denne artikel vil jeg som sygeplejerske give dig mine bedste råd til, hvordan du bedst og mest sikkert anvender din rollator.

Der er et hav af forskellige typer og modeller af rollatorer på det danske marked.

De fleste er udmærket, men en stor del af dem er ikke indstillet korrekt til den enkelte bruger. Værst af alt er, når den er den helt forkerte størrelse i højde, eller hvis den er for tung og klodset.

For at kunne gå stabilt og sikkert, er det vigtigt, at du får checket din rollator grundigt, og sikrer dig, at det er den optimale rollator for dig.

Du skal mærke efter, hvilken type rollator, der afspejler dig som menneske. Er du mest til indendørsliv, er du by-menneske, eller tilbringer du mest mulig tid udendørs? Vi har mange forskellige typer indendørs og udendørsrollatorer, hvor de alle er udstyret med det bedste sikkerhedsudstyr.

 

Indstilling af rollator

Først tager vi lige et kig på dig og rollatorens sædehøjde (se billede af sædehøjde nedenunder). Når både sædehøjden samt håndtagene passer og er indstillet i højden til netop dig, så kan en rollator være en kæmpe gave i hverdagen. Den giver dig nemlig den nødvendige støtte, balance og kan sikre dig nødvendige små pauser.

Hvis din rollator ikke passer til dig og din højde, vil det være meget svært at have den rigtige balance og kropsholdning. Her i denne artikel, vil jeg gerne kigge lidt på, hvordan vi står og går optimalt med vores rollator - nemlig et fokus på vores kropsholdning.

 

Der er følgende punkter, du skal være opmærksom på (se billede for inspiration): 

  1. Du skal stå oprejst med rank ryg og sænkede skuldre. 
  2. Det er vigtigt, at både arme, håndled og hænder er afslappede.
  3. Du skal have en let bøjning på ca 30 grader i dit albueled. hvis du bøjer for meget, får du tit overbalance.Er armene for strakte, trækker du tit skuldrene op, samt alle stød/slag fra underlaget ryger direkte op i skuldre og nakke. Hvis du kigger på billedet nedenfor, vil du se, at hans venstre arm er for strakt, mens den højre arm har en perfekt bøjning.
  4. Husk at se op og frem. At se fremad hjælper på balancen og retnings-sansen. Mange har tendens til at falde forover, når de kigger ned.
  5. Ret dig op og skud brystet frem, og skuldrene tilbage.
  6. Tag rolige afmålte skridt. Find din egen rytme.
  7. Brug "pedalerne" monteret på begge sider ved baghjulene. De er beregnet til at tippe din rollator op over kantstene mm, så du ikke mister balancen ved at løfte med armene.

 

Disse 7 tips til en god kropsholdning er generelle tips. Nogle mennesker har på grund af skavanker ikke mulighed for at benytte disse tips. Det kan f.eks. være mennesker med Parkinson, Skoliose, sammenfald i ryggen mm.

Derfor er det vigtigt at huske, at balance og følelsen af sikkerhed altid kommer før de generelle optimale indstillinger. Som sygeplejerske kan jeg guide, rådgive og indstille din rollator, så den passer specifikt til dig og dine udfordringer.

 

Se vores store udvalg af udendørsrollatorer her:

Se vores store udvalg af indendørsrollatorer her: 

 

-Det er én af de mange fordele ved at have en sundhedsfaglig baggrund. Du får en professionel rådgivning, hvor vi altid fokuserer på dig og dine behov. 

- Vi har altid mange modeller, farver og størrelser på lager, så kig ned i butikken. Bor du langt væk, kan du lade dig inspirere på vores hjemmeside, og kontakte os for hjælp og vejledning. Vi er meget rutinerede i at finde det perfekte match.

- Så nu er der bare at sige. FREMAD og ud alt det fantastiske verden byder på ;)

De bedste hilsner fra Seniorpleje-Teamet

 

Ditte Alici

Sygeplejerske & Ejer

ditte@seniorpleje.dk

Mobil: 40563841

 

Skriv en kommentar

Alle blogkommentarer kontrolleres inden publicering
[time], fra [location]
Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, vurdere brugen af de hjemmesidens forskellige funktioner og til markedsføring af vores produkter og services. Ved at klikke ok accepterer du websitets brug af cookies.
Tak, du er nu tilmeldt!